Stamoulis Publications Home Page

Ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο
εκδόσεις βιβλίων


Πατήστε εδώ για να μεταβείτε στην αρχική σελίδα των Εκδόσεων Σταμούλη Πατήστε εδώ για να εγγραφείτε στο e-shop και να κάνετε τις αγορές σας Είσοδος Πατήστε εδώ για να δείτε τη λίστα με τα προϊόντα που έχετε αποθηκεύσει Πατήστε εδώ για να τροποποιήσετε στοιχεία του λογαριασμού σας. Επικοινωνία
Αρχική Εγγραφή Είσοδος Λίστα Λογαριασμός Επικοινωνία
Αναζήτηση Σύνθετη Αναζήτηση
το καλάθι περιέχει
0 προϊόντα
Πατήστε εδώ για να δείτε τα περιεχόμενα του καλαθιού και να ολοκληρώσετε την παραγγελία σας.
επιλογή γλώσσας Ελληνικά English
Εγγραφή στην ηλεκτρονική μας ενημέρωση
Κατηγορίες
 
eBooks
 
 
Οικονομία & Διοίκηση
 
 
Γεωτεχνικές Επιστήμες
 
 
Εφηβικά
 
 
Θεολογία
 
 
Παιδικά
 
 
Θετικές Επιστήμες
 
 
Περιβάλλον - Ενέργεια
 
 
Ιατρική
 
 
Πληροφορική - Τεχνολογία
 
 
Δίκαιο
 
 
Εκπαίδευση - Κατάρτιση
 
 
Κοινωνικές Επιστήμες
 
 
Λεξικά
 
 
Διάφορα
 
 
Ιστορία - Λαογραφία
 
 
Μαγειρική
 
 
Πολιτική
 
 
Λογοτεχνία
 
 
Ανθοδετική
 
 
Πανεπιστημιακά
 
Οι εκδόσεις μας
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
RapidSSL
Google+

Αρχική > Άρθρα > Γενικά > Άρθρα του μήνα > Η νηστεία του Δεκαπενταύγουστου


Η νηστεία του Δεκαπενταύγουστου

Ημερομηνία: 03/08/2015
 
Η νηστεία του Δεκαπενταύγουστου

Διαρκεί από 1 έως 14 Αυγούστου και  νηστεύουμε προς τιμήν  της εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Στην νηστεία αυτή αποκλείονται το κρέας, το ψάρι, το αβγό και τα γαλακτοκομικά. Στις 6 Αυγούστου (του Σωτήρος) γίνεται κατάλυση ιχθύος, επιτρέπεται δηλαδή το ψάρι. Στις 15 Αυγούστου εάν είναι Τετάρτη ή Παρασκευή επιτρέπεται το ψάρι και όχι το κρέας ενώ αν είναι άλλη ημέρα επιτρέπεται και το κρέας.

Η νηστεία είναι ένας τρόπος για την πρόληψη της αρρώστιας και σημαντικός παράγοντας στην καλή διατήρηση της υγείας καθώς και στην ανάπτυξη των διανοητικών και των πνευματικών λειτουργιών του ανθρώπου. Σκοπός της νηστείας είναι να στρέψει τους διάφορους μηχανισμούς του σώματος στο να καθαρίσει από διάφορα άχρηστα κατάλοιπα και τοξίνες που είναι συσσωρευμένα στο σώμα. Καθαρίζονται τα νεφρά και το πεπτικό σύστημα.  Βελτιώνεται η ροή του αίματος και διατηρείται η ελαστικότητα των ιστών, ανεξάρτητα από την ηλικία.  Τα οφέλη της νηστείας είναι:  αυξημένη ζωντάνια και ενεργητικότητα, πνευματική διαύγεια, ξανάνιωμα και λάμψη του δέρματος και μια πολύ ευχάριστη ψυχική διάθεση που ακτινοβολεί στο πρόσωπο του ανθρώπου που την εφάρμοσε. Η έλλειψη τροφών ζωικής προέλευσης από τη διατροφή, σημαίνει μείωση του προσλαμβανόμενου λίπους και βασικά του κορεσμένου λίπους, το οποίο είναι και το πιο επιβαρυντικό. Αυτό έχει ως επακόλουθο τη μείωση στις τιμές της χοληστερίνης και των τριγλυκεριδίων.  Η μείωση της αρτηριακής πίεσης μπορεί επίσης να ενταχθεί στα οφέλη της νηστείας διότι τα φρούτα, τα λαχανικά, τα όσπρια και τα δημητριακά, που αποτελούν τρόφιμα που καταναλώνονται σε μεγαλύτερη ποσότητα και συχνότητα κατά την περίοδο της νηστείας, είναι πλούσια σε κάλιο.

Επίσης κατά την περίοδο της νηστείας αυξάνεται η κατανάλωση φυτικών ινών, οι οποίες μειώνουν τα επίπεδα λιπιδίων και γλυκόζης στο αίμα, συμβάλλουν στην καταπολέμηση της δυσκοιλιότητας και προφυλάσσουν από ορισμένες μορφές καρκίνου. Ταυτόχρονα με την αυξημένη κατανάλωση λαχανικών, φρούτων και ακατέργαστων δημητριακών θωρακίζουμε τον οργανισμό μας με βιταμίνες και φλαβονοειδή, που είναι γνωστά για την αντιοξειδωτική τους δράση και την τόνωση του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Στην  νηστεία καταναλώνεται επίσης  το σησάμι, το ταχίνι (δηλαδή ο αλεσμένος σησαμόπολτος) και ο χαλβάς. Συγκεκριμένα το σησάμι και το ταχίνι περιλαμβάνουν πρωτεΐνη σε ποσοστό 20%. Η πρωτεΐνη του ταχινιού είναι πλούσια σε αμινοξέα σε αντίθεση με τις πρωτεΐνες άλλων τροφών. Όταν μάλιστα συνδυαστεί με όσπρια (όπως ο πουρές ρεβιθιών «χούμους») αποτελεί μια τροφή μοναδικής θρεπτικότητας, καθώς αυξάνεται η διαιτητική αξία της συνολικής πρωτεΐνης του. Το έλαιο του σησαμιού και του ταχινιού, που αποτελεί το 50% αυτού, περιέχει σημαντική ποσότητα βιταμίνης Ε που είναι γνωστή για την αντιοξειδωτική της δράση κατά των ελεύθερων ριζών, ενώ προλαμβάνει το σχηματισμό καρκινικών κυττάρων. Ο φλοιός του σησαμιού περιέχει υψηλές ποσότητες των βιταμινών Β1, Β2 και νιασίνης, οι οποίες είναι ευεργετικές για το νευρικό και το καρδιαγγειακό σύστημα και τον μεταβολισμό, ενώ είναι πλούσιος και σε φυτικές ίνες. Ακόμη το σησάμι και τα προϊόντα του είναι πλούσια πηγή σιδήρου, φωσφόρου, ασβεστίου και καλίου και περιέχουν και ικανοποιητικές ποσότητες μαγνησίου, ψευδαργύρου και σεληνίου. Το σουσάμι περιέχει επίσης φυτοχημικές ουσίες με ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες, όπως στερόλες (καμπεστερόλη, στιγμαστερόλη, β – σιτοστερόλη κ.α.) και λιγνάνες (σεσαμίνη και σεσαμολίνη). Πολλές μελέτες που έχουν διεξαχθεί με αυτές έχουν δείξει ότι δρουν προστατευτικά στον οργανισμό.

Κατά πόσο όμως, η νηστεία, μπορεί να παρέχει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για τον οργανισμό, από τη στιγμή που μια μεγάλη ομάδα τροφίμων, όπως είναι αυτά της ζωικής προέλευσης, αποκλείονται από τη διατροφή; Η μη κατανάλωση κρέατος σχετίζεται με τη μειωμένη πρόσληψη σιδήρου. Είναι γνωστό πως ο σίδηρος που υπάρχει στο φυτικό βασίλειο έχει χαμηλή βιοδιαθεσιμότητα γι` αυτό το λόγω θα πρέπει να καταναλώνονται τροφές που περιέχουν σίδηρο σε υψηλές συγκεντρώσεις, όπως το σουσάμι,  τα κρεμμύδια, το μαρούλι, η σόγια, το σπανάκι, τα όσπρια, το ψωμί και οι ξηροί καρποί. Επίσης θα πρέπει να αυξήσουμε την πρόσληψη βιταμίνης C, που αυξάνει την απορρόφηση σιδήρου και να αποφύγουμε την κατανάλωση καφέ ή τσαγιού πριν ή αμέσως μετά τα γεύματα, γιατί εμποδίζουν την απορρόφησή του από τις τροφές. Πηγές βιταμίνης C είναι το πορτοκάλι, το λεμόνι, οι πιπεριές  το ακτινίδιο κ.α.

Το ασβέστιο επίσης κατά την περίοδο της νηστείας μειώνεται, λόγω της αποχής από τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Συνεπώς πρέπει να καταναλώνονται φυτικές τροφές πλούσιες σε ασβέστιο, όπως μαύρο ψωμί, τα αμύγδαλα, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τα αποξηραμένα σύκα, μπρόκολο, το σουσάμι, το ταχίνι, χαλβάς και τα προϊόντα σόγιας (γάλα, τυρί, τόφου).

Εκτός από το ασβέστιο και τον σίδηρο και οι βιταμίνες Β12 και φυλικό οξύ προσλαμβάνονται σε μικρές ποσότητες, γιατί βρίσκονται κυρίως σε ζωικές τροφές. Βέβαια η φύση έχει προβλέψει και γι` αυτό. Οι αποθήκες ενός καλά διατρεφόμενου οργανισμού σε αυτές τις βιταμίνες είναι αρκετά μεγάλες και η περίοδος της νηστείας δεν μπορεί να οδηγήσει στην έλλειψή τους. Παρόλα αυτά μπορούμε να καλύψουμε τις ανάγκες μέσω των θαλασσινών.

Η πρωτεΐνη των οσπρίων και των δημητριακών είναι χαμηλής βιολογικής αξίας συγκριτικά με την πρωτεΐνη ζωικής προέλευσης. Αυτό σημαίνει ότι η πρωτεΐνη των οσπρίων και των δημητριακών δεν περιέχει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα που χρειάζεται ο οργανισμός σε αντίθεση με την πρωτεΐνη ζωικής προέλευσης. Όμως ο σωστός συνδυασμός οσπρίων και δημητριακών και συγκεκριμένα ρύζι + όσπρια, ρύζι + σησάμι, σιτάλευρο + φασόλια αυξάνει τη βιολογική αξία της πρωτεΐνης και την κάνει ισάξια με τη ζωική.

Όσον αφορά την ριβοφλαβίνη μπορεί να καλυφθεί με κατανάλωση ταχινιού, σησαμιού, ηλιόσπορων, αμυγδάλων, αποξηραμένων φρούτων (κυρίως βερίκοκα και δαμάσκηνα). Τέλος, για την βιταμίνη D φαίνεται να επαρκεί η καθημερινή έκθεση στον ήλιο καθώς η συγκεκριμένη βιταμίνη μπορεί να συντεθεί εφόσον βέβαια υπάρχει και η πρόδρομος μορφή της αποθηκευμένη στο σώμα.

Μια καταπληκτική τροφή στην περίοδο της νηστείας αποτελούν τα μανιτάρια. Είναι πηγή πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας (αφομοιώνονται όπως του κρέατος ) χωρίς να περιέχουν τοξίνες, λίπη, χοληστερόλη. Έχουν ελάχιστες θερμίδες και μπορούν να καταναλωθούν σε συνδιασμό με λαχανικά, δημητριακά, ψητά ωμά ή και μαγειρευτά κατσαρόλας .

Ενώ, λοιπόν η νηστεία αποτελεί μια πολύ καλή ευκαιρία για να εφαρμοστεί ένα διαιτολόγιο χαμηλό σε κορεσμένα λιπαρά, δεν είναι λίγοι αυτοί που κατά την περίοδο της νηστείας παίρνουν βάρος. Γι αυτό θα πρέπει να τρώμε με προσοχή στις ποσότητες του φαγητού και να ακολουθούμε τους παρακάτω κανόνες:

•    Να τρώμε πάντα πρωινό που να περιέχει φρούτο, ψωμί και ταχίνι ή δημητριακά με ξηρούς καρπούς και χυμό.  
•    Να τρώμε αρκετά φρούτα και μεταξύ των γευμάτων και ξηρούς καρπούς (10-15  κομμάτια).
•    Να υπάρχει πάντα σαλάτα μαζί με το κύριο γεύμα.
•    Να καταναλώνονται όσπρια 1-2 φορές την εβδομάδα.
•    Να καταναλώνονται θαλασσινά (που επιτρέπονται)  2 φορές την εβδομάδα τα Σαββατοκύριακα.
•    Να έχουμε ποικιλία στη διατροφή μας και όχι μόνο ψωμί, πατάτες και μακαρόνια
•    Να πίνουμε ικανοποιητική ποσότητα υγρών.

Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουμε να έχουμε μόνο τα οφέλη της νηστείας και καμία επιβάρυνση. Προσοχή άτομα που νοσούν, γυναίκες σε εγκυμοσύνη ή θηλάζουσες, μικρά παιδιά και ηλικιωμένοι καλό είναι να σχεδιάζουν τη νηστεία με την βοήθεια του πνευματικού και σε συνεννόηση με τον αρμόδιο γιατρό και διατροφολόγο.

Περισσότερα θα βρείτε στο βιβλίο Η Διατροφή στη Νηστεία, της Παναγιώτας Καρακασίδου.

Το προϊόν προστέθηκε στο καλάθι σας

 Περιεχόμενα καλαθιού
Δεν έχετε αρκετούς πόντους για να αγοράσετε αυτό το προϊόν!

 Περιεχόμενα καλαθιού
^BACK TO TOP